TPO Doorgaan

Ambitieuze Hollanders

18-12-2014 09:58

Nederland doet het als land niet slecht op het gebied van duurzaamheid. Op de in 1999 in het leven geroepen Sustainability Index, een ranglijst op het gebied van duurzaamheid van internationaal opererende bedrijven, bezetten steevast heel wat Nederlandse bedrijven hoge posities. En de verduurzaming van het Nederlandse bedrijfsleven heeft nog altijd hoge prioriteit bij velen, zowel overheden als ondernemers en particulieren.

Een van de acties die momenteel wordt georganiseerd om verduurzaming te stimuleren is een initiatief van MVO Nederland. Zij bestaan dit jaar tien jaar, en wilden daarom iets bijzonders doen. Daarom startten ze onlangs het project ‘Ambitie 2020’, een nationale ambitie van het Nederlandse bedrijfsleven om Nederland wereldvoorbeeld van een circulaire en inclusieve economie te laten zijn, zoals MVO Nederland het mooi formuleert.

 

ASR_algemeen26112014

Zoals veel van dit soort initiatieven lijkt het in eerste instantie vaag: vanuit een organisatie wordt een vage doelstelling geformuleerd waar iedere ondernemer aan mee kan doen. In dit geval wordt er eigenlijk niet eens een doelstelling geformuleerd, maar het bedrijfsleven wordt opgeroepen ambities te formuleren. En toch is het een ontzetten leuk initiatief. Op de website van Ambitie 2020 formuleren ondernemers die aanhaken bij dit project hún duurzaamheidsdoelstelling voor 2020.

Motiverend

Dat pakt op twee manieren positief uit: het is heel motiverend én heel inspirerend. Motiverend voor de ondernemer in kwestie omdat die zichzelf een concreet doel stelt, dat wereldkundig maakt en daarmee voor zichzelf toch een stok achter de deur creëert om het doel te halen. En inspirerend omdat alle doelstellingen te lezen zijn op de website. En met duurzaamheidsdoelstelling is het niet zo dat je je concurrentievoordeel weggeeft als je deze doelen met je branchegenoten of andere ondernemers deelt.

Oftewel: elke ondernemer kan ook rustig gaan shoppen in de ideetjes van zijn collega-ondernemers om te kijken of er ook iets voor hem of haar tussen zit. Sterker, sommige organisaties hebben andere ondernemers nodig voor hun doelstelling. Zo is de ambitie van het Rode Kruis om de ‘people’ component van duurzaamheid hoger op de agenda te krijgen; meer aandacht voor de mens op de werkvloer, ook investeren in de medewerker en mensen verderop in de keten. En het Rode Kruis zoekt inspirerende sparring partners om deze vorm van duurzaamheid te ontwikkelen.

Circulair

De kledingsector wil een modeketen die in 2025 circulair, eerlijk en effectief is en gaat daar een aantal projecten voor opzetten. We kunnen ze er aan houden. Heel ambitieus is ook Taxi Electric: die willen dat in 2020 alle taxi’s in de hele wereld elektrisch rijden. En Groen Multimedia wil volledig energieneutraal werken in 2020.

De grote verrassing; ook Friet van Piet uit Groningen doet mee. De snackbar wil dat in 2020 alle partijen in de cafetariasector een duurzaamheidverklaring tekenen om rond 2025 de hele branche CO2 neutraal te laten opereren. Wil je als ondernemer zelf meer gaan doen met duurzame arbeidsrelaties, energieneutraal werken, een duurzamer wagenpark beheren of minder CO2 uitstoten, dan kun je hier dus prima beginnen met zoeken naar bedrijven die dezelfde plannen hebben.